Wat is visuele identiteit?

Kortweg: alles wat zichtbaar is, is een uiting van visuele identiteit van een organisatie. Het is meer dan een logo en een huisstijl. Het doel is om een positief beeld van de organisatie te creëren bij verschillende publieksgroepen.

Identiteit is niet statisch maar flexibel. Deze moet zich kunnen aanpassen en kunnen in inspelen op de ontwikkelingen van een bedrijf.

Wie zijn wij? + wat kunnen wij? + wat willen wij? = IDENTITEIT

Een sterke corporate identiteit voldoet aan een aantal voorwaarden:

  • ze moet aansluiten bij de kernactiviteiten en op de organisatie als geheel
  • ze moet in lijn staan met de roots van een organisatie
  • ze moet uiteraard onderscheidend zijn
  • ze moet de verschillende doelgroepen aanspreken

Waarom is visuele identiteit zo belangrijk?

De visuele identiteit van een organisatie is “het gezicht” van je bedrijf.

Door het afstemmen van alle onderdelen die het beeld bepalen, ontstaat een meerwaarde en neemt een organisatie een onderscheidende positie in. Het gaat om het totale concept.

Elke organisatie heeft een eigen identiteit. Ook jouw bedrijf!

Wat is het doel van visuele identiteit:

  • klanten benaderen/vinden
  • naamsbekendheid creëren
  • actie’s delen
  • informatie delen