Hoe maak je een duidelijke briefing voor je grafisch ontwerper?
Het is goed mogelijk om de essentie van de opdracht en je wensen kort weer te geven.
Een goede online briefing past namelijk prima op één A4’tje.
Wat mogen we voor je maken?
Geef in een korte, algemene omschrijving meer informatie over de opdracht. Wat is de reden dat je communiceert? En waarom kies je ervoor om juist dit product in te zetten? Geef ook even het gewenste formaat aan. Niet alle advertenties zijn gelijk van formaat en niet alle folders zijn even groot.
Voor wie gaan we dit maken?
Welke mensen krijgen dit ontwerp te zien; zijn het je vaste klanten of wil je een nieuwe doelgroep benaderen? Zijn het bedrijven of particuliere consumenten?
Zelf al een idee?
Heb je eerder een ontwerp gezien dat je aanspreekt of heb je een leuk idee? Dit kan in aangepaste vorm bruikbaar zijn voor je eigen product of dienst. Vertel ons wat je zelf in gedachten hebt en of er speciale wensen zijn. Heb je voorbeelden van je idee? Handig, stuur deze gerust even mee ter inspiratie.
Zijn je bestanden bruikbaar?
Welke logo- en fotobestanden heb je al in huis? Een vector-bestand kan zonder kwaliteitsverlies vergroot en verkleind worden. Ook foto’s dienen op een groot of origineel formaat aangeleverd te worden. Wij zetten dit om naar de juiste resolutie (DPI-waarde) voor druk- of printwerk.
Kloppen je teksten?
Zijn je teksten geschikt voor de doelgroep van je flyer, folder of website? Klopt de boodschap en zijn alle foutjes gecorrigeerd? Zo niet, schakel een tekstschrijver in die je kan helpen met professionele teksten. Wij zijn vooral intensief met het ontwerp bezig en kijken daardoor soms over de tekstfoutjes heen.
Welke gegevens zijn onmisbaar?
Maakt je bedrijf gebruik van vaste onderdelen zoals teksten of afbeeldingen? Vergeet niet deze door te geven. Ook is het belangrijk om de contactgegevens op de juiste manier te vermelden in je communicatie-items.
Heb je huisstijlelementen?
Gebruik je naast het logo al een vast lettertype en speciale kleuren voor je bedrijf? Zijn er nog andere elementen in de huisstijl die zichtbaar moeten zijn? Stuur je reglement voor de huisstijl ook even mee. Dan maken we je document meteen in de juiste stijl.
Is er een tijdslimiet?
Het is altijd handig te weten welk tijdsbestek je voor het ontwerp in gedachten hebt. Is er sprake van een strakke deadline en moet het binnen een week klaar of is er wat meer speelruimte?
Wil je drukwerk bestellen?
Geef bij drukwerk even de aantallen door zodat we op basis daarvan een prijs voor je kunnen aanvragen.