Visuele communicatie is óók communiceren

Visuele communicatie

Door het toepassen van de basiselementen van de huisstijl in de communicatie wordt je bedrijf zichtbaar. Afhankelijk van het soort bedrijf kun je door middel van huisstijldragers de juiste doelgroep bereiken. Alleen door alle communicatie op elkaar af te stemmen, is het mogelijk om sterk over te komen en herkenbaar te zijn.

Soorten communicatie
Grafisch gezien maken we in communicatie onderscheid tussen externe correspondentie en interne communicatie. Wat betekent dat?

Externe correspondentie is bijvoorbeeld je visitekaartje of briefpapier. Als je de huisstijl goed verzorgd hebt, ben je opvallend voor de buitenwereld. Daarnaast kan je gemakkelijk onderscheid maken door te kiezen voor net een ander papiertje of een opvallende enveloppe. Doordat bijvoorbeeld tegenwoordig veel via de email gaat, kan je juist weer opvallen door een kaartje te sturen.

Bij Interne communicatie moet je denken aan het personeelsblad of aan intranet. Het mooie is, dat je intern goed kunt testen of iets extern werkt. Bijvoorbeeld een advertentie of een nieuwe reclamecampagne kun je prima testen bij je personeel.

Veelzijdig
Online is tegenwoordig een groot medium en dat gaat veel verder dan alleen een website. Ook flyers en brochures gaan tegenwoordig in PDF-vorm het digitale platform op. Juist door een goede combinatie van offline en online te maken, mits je de huisstijlregels strak en helder hanteert, kom je met je bedrijf sterk tot uitdrukking.

Denk ook goed na over de inrichting van je bedrijfspand, kleding van je personeel en de uitstraling als je op beurzen en evenementen staat. Het valt allemaal onder je imago en wat je wilt vertellen. Vergeet evenmin het effect van eigen relatiegeschenken met een persoonlijke boodschap, die vaak efficiënter zijn dan een standaard product.